Crítica “Ghost in the Shell” (1995)

Crítica de Ghost in the Shell – Dirigida per Mamoru Oshii – Escrita per Kazunori Ito, Laeta Kalogridis y Masamune Shirow – Veus de originals: Akio Otsuka, Tamio Oki, Richard Cansino, George Celik, Koichi Yamadera, Tessho Genda – Productora Universal Pictures International Spain. 

Recentment s’ha publicat el primer tràiler [abaix de tot el text] de la nova pel·lícula de Scarlett Johansson: Ghost in the Shell. La qual està basada en un manga de Masume Shirow publicat a 1989 i del que, de la mateixa manera, es va fer una cinta d’anime a 1995. Precisament és aquest últim film del que avui us parlaré, una cinta que a Catalunya va estar al Festival de Sitges i que va ser guanyadora de premis de la Secció Oficial. A més, aquest llargmetratge ha servit per fer altres cintes més conegudes com The Matrix.

Ghost in the Shell  ens situa a Japó al segle XXI, on es narra la història de la Major Motoko Kusanagi, una cyborg que conserva el cervell humà però que té habilitats sobrehumanes gràcies al seu cos artificial. A càrrec de la Secció 9 especialitzada en crims tecnològics, Kusanagi, comença a tenir dubtes existencials sobre la seva humanitat quan persegueix a un perillós pirata informàtic: El Titiritero

La veritat és que, encara que es tracti d’un anime, la cinta té un gran contingut filosòfic i trascendental per posar a taula. La trama que se’ns narra de fons és només una excusa per plantejar totes les preguntes que qualsevol ésser humà s’ha fet a la seva vida (o s’hi farà): Qui som? D’on venim? Per què vivim? Amb quina finalitat? Què és el que ens fa humans? Quines característiques s’han de reunir per ser considerat humà?. Bé, certament no és la primera vegada que escoltareu això, tret que hi ha altres llargmetratges com L’home Bicentenari que, grosso modo, ens parla del mateix.

L’ambientació futurista serà la que donarà més èmfasi a aquest tema sobre l’existència perque les noves tecnologies aplicades al cós humà fa que, els que estan precisament modificats o millorats robòticament, dubtin sobre si ells són tan humans com qualsevol altre. Òbviament, per una persona que no ha estat mai modificada ni alterada amb elements artificials al seu interior la resposta és massa evident, és a dir, un no. Mai seràn tan purs com els que són humans al cent per cent. Però, per aquells que conserven el seu cervell humà i no el cos és un dubte que sempre caurà sobre les seves consicències.

Mitjançant el personatge de la Major Motoko Kusanagi veurem tota aquesta reflexió al llarg de l’hora i poc que dura la cinta. Tot i que el contingut que ofereix és molt bo, la duració no li fa cap favor, ja que al estar basada en un manga bastant extens, dóna la sensació que s’han deixat coses per explicar i que falta informació tant dels personatges com de les motivacions personals de Kusanagi. A més, molts dels personatges que apareixen acaben no tenint cap importancia ni aportan res a la història, simplement apareixen per omplir pantalla.

Però, d’una forma molt elegant, visualment impecable (tenint en compte que es de 1995) i amb una banda sonora espectacular que ens submergeix de ple als carrers de Japó i la cultura asiàtica,  Ghost in the Shell pretén mostrar al món que la humanitat és l’única cosa que realment tenim i que mai canviarà. És allò que ens identifica i ens fa únics. Una cinta imprescindible per a qualsevol amant del anime o el manga i també per aquells aficionats a la filosofía i a la cerca del sentit de l’existència.

El millor: El tema, la banda sonora i la qualitat de la imatge. El personatge de Major Motoko Kusanagi.

El pitjor: Costa adaptar-se a la història i fer-se amb tots els noms dels personatges i organitzacions que, després, no tenen gaire pes a la trama.

Tràiler de Ghost in the Shell (1995):

Tràiler de Ghost in the Shell (2017):

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s